Artykuły
Szachy błyskawiczne
GRA BŁYSKAWICZNA
1. Do gry błyskawicznej zalicza się partie, w których wszystkie posunięcia muszą być wykonane w określonym czasie, mniejszym od 15 minut.
2. Partie powinny być rozgrywane wg "Przepisów gry szybkiej" przedstawionych w aneksie "B", z wyjątkiem artykułów, które zostały specjalnie zmodyfikowane w niniejszym aneksie.
3. Nieprawidłowe posunięcie jest zakończone z chwili, gdy zawodnik naciśnie dźwignię zegara i uruchomi zegar przeciwnika. Przeciwnik może zażądać przed wykonaniem własnego posunięcia. Po wykonaniu nie można już skorygować nieprawidłowego posunięcia.
Uwaga: Nieprawidłowe posunięcie zareklamowane przez przeciwnika przed wykonaniem własnego ruchu i potwierdzone przez sędziego przegrywa tylko w partiach błyskawicznych. W grze klasycznej i szybkiej przeciwnik otrzymuje jedynie dwuminutową bonifikatę - dop. A.F.)
4. Warunkiem wygrania partii przez zawodnika jest posiadanie wystarczającego "materiału matującego". Za materiał matujący uważa się bierki, umożliwiające ustawienie takiej pozycji, nawet w drodze "mata pomocniczego'; w której przeciwnik będący na posunięciu nie jest w stanie sparować mata w następnym ruchu. Oznacza to, że dwa skoczki przeciwko samotnemu królowi nie są wystarczającym materiałem, ale wieża i król przeciwko skoczkowi i królowi spełniają ten warunek.
5. Przepisy art. 10.2 nie są stosowane w grze błyskawicznej.