II liga seniorów / Jastrzębia Góra 2-10.09.2023

Licznik odwiedzin

11571253
Dzisiaj
Wczoraj
Ten tydzień
Zeszły tydzień
Ten miesiąc
Zeszły miesiąc
Wszystkie dni
1358
1920
18101
11536555
25452
78214
11571253
Your IP: 3.144.36.141
Server Time: 2024-05-10 11:42:54

Wsparcie

Szkolenie

Zadania publiczne realizowane przez klub

robert

robert

Turniej pretendentów – Londyn 2013

 

Od 14 marca do 1 kwietnia 2013 w Londynie odbywał się turniej pretendentów (http://www.chessdom.com/candidates-2013-live/). W turnieju tym wzięło udział 8 arcymistrzów ze ścisłej czołówki światowej tj. Magnus Carlsen (2872 Elo), Vladimir Kramnik (2810), Levon Aronian (2809), Teimour Radjabov (2793), Alexander Grischuk (2764), Boris Gelfand (2740), Vassily Ivanchuk (2757), Peter Svidler (2747), którzy zagrali po dwie partie każdy z każdym. W sumie rozegrano 56 meczy. Zwycięzcą tego spotkania sportowego został Magnus Carlsen, który zagra na jesieni z aktualnym Mistrzem Świata Anandem. Bez wątpienia partie z tego turnieju rozegrane zostały na najwyższym poziomie szachowym wobec czego zasługują na szczególną uwagę.

W turnieju tym białe najczęściej rozpoczynały partie od posunięcia 1.d4 (34 partie). Posunięcie 1.e4 wybierano 14 razy, 1.Sf3 – 6 razy, zaś 1.c4 – tylko 2 razy. Popularność posunięcia 1.d4 związana była najprawdopodobniej z faktem, że białe rozpoczynając partię w ten sposób statystycznie blisko dwukrotnie częściej ją wygrywały. W przypadku rozpoczęcia partii od posunięcia 1.d4 białe odniosły 7 zwycięstw przy 4 porażkach i 23 remisach, po 1.e4 (+5-5=4), po 1.Sf3 (+1-1=4) i po 1.c4 (+0-0=2). Posunięcie 1.d4 ma tę zaletę, że jest posunięciem elastycznym. Białe w zależności od tego co zagrają czarne mogą grać do centrum (d2-d4, c2-c4, Sb1-c3) lub przy ambitniejszej grze wprowadzić białopolowego gońca na przekątną a8-h1 (d2-d4, c2-c4, Sg1-f3, g2-g3). Ponadto białe po tym posunięciu dysponują szerokim wachlarzem groźnych kontynuacji, np. przeciwko obronie Grunfelda białe w zasadzie w każdej z 11 stu partii próbowały czegoś innego. Poniżej partie w których zawodnicy grający białymi bierkami stosowali strategię gry po 1.d4 do centrum:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712934 (Aronian-Carlsen 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712936 (Svidler-Kramnik 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712944 (Gelfand-Carlsen 0-1)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712980 (Svidler-Radjabov 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712981 (Aronian-Svidler 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713207 (Radjabov-Kramnik 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713210 (Grischuk-Radjabov 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713209 (Svidler-Gelfand 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713208 (Ivanczuk-Carlsen 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713468 (Gelfand-Kramnik 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713481 (Kramnik-Svidler 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713490 (Ivanczuk-Radjabov 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713489 (Svidler-Grischuk 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713488 (Gelfand-Aronian 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713628 (Radjabov-Svidler 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713633 (Ivanczuk-Gelfand 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713631 (Grischuk-Carlsen 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713634 (Svidler-Aronian 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713867 (Radjabov-Grischuk 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1714071 (Gelfand-Grischuk 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1714072 (Aronian-Radjabov 1-0)

Partie w których wykorzystano strategię gry po 1.d4 związaną z wprowadzeniem białopolowego gońca na przekątną a8-h1:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712937 (Ivanczuk-Grischuk 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712940 (Radjabov-Ivanczuk 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712945 (Kramnik-Grischuk 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713442 (Kramnik-Ivanczuk 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713470 (Aronian-Grischuk 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713473 (Carlsen-Aronian 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713482 (Kramnik-Carlsen 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713635 (Kramnik-Radjabov 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1714067 (Grischuk-Aronian 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713868 (Kramnik-Gelfand 1/2)

Po ruchu 1.e4 zawodnicy grający czarnymi bierkami najczęściej obierali kurs na partię hiszpańską (1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gb5) – 6 z 14 partii (obronę sycylijską (1.e4 c5) czarne wybierały 5 razy za każdym razem wybierając inny wariant uzyskując wynik +2-1=2). Po 1.e4 e5 białe nie mają żadnej poważnej alternatywy dla partii hiszpańskiej (partii szkockiej próbowano tylko jeden raz, partia ta zakończyła się remisem) zaś czarnym opłaca się w ten sposób grać. W tym turnieju na 6 partii w tym debiucie czarne wygrały aż 4 razy. Największą popularnością w tym debiucie cieszyła się obrona berlińska.

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712942 (Grischuk-Svidler 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713205 (Carlsen-Griszcuk 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713231 (Svidler-Carlsen 0-1)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713443 (Radjabov-Aronian 0-1)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713629 (Grischuk-Kramnik 0-1)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1714070 (Carlsen-Svidler 0-1)

 

Po ruchu 1.d4 czarne najczęściej grały w pierwszych posunięciach Sg8-f6, e7-e6, tj. nieprzyjęty gambit hetmański (1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sc3 d5) oraz obrona Nimzowitscha (1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sc3 Gb4) były wybierane pięciokrotnie, partia katalońska (1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3 d5 4.g3 Ge7) czterokrotnie, obrona Bogolubowa (1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3 Gb4+) dwukrotnie, obrona hetmańsko-indyjska (1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3 b6) i obrona Tarrascha (1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3 d5 4.Sc3 c5) po jednym razie. Mnie w szczególności spodobały się następujące partie grane w partii katalońskiej:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712937 (Ivanczuk-Grischuk 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713473 (Carlsen-Aronian 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713482 (Kramnik-Carlsen 1/2)

oraz w nieprzyjętym gambicie hetmańskim:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712936 (Svidler-Kramnik 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712944 (Gelfand-Carlsen 0-1)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713210 (Grischuk-Radjabov 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713490 (Ivanczuk-Radjabov 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713488 (Gelfand-Aronian 1-0)

 

Dużą popularnością cieszyła się również obrona Grunfelda grana na tym turnieju 11 razy. Warto zwrócić uwagę, że w zasadzie w każdej partii był rozgrywany inny wariant narzucony przez zawodnika grającymi białymi bierkami.

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712945 (Kramnik-Grischuk 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713209 (Svidler-Gelfand 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713208 (Ivanczuk-Carlsen 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713481 (Kramnik-Svidler 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713628 (Radjabov-Svidler 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713633 (Ivanczuk-Gelfand 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713631 (Grischuk-Carlsen 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713865 (Gelfand-Svidler 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713868 (Kramnik-Gelfand 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1714067 (Grischuk-Aronian 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1714071 (Gelfand-Grischuk 1/2)

Generalnie obronę Grunfelda gra się tylko po posunięciach 1.d2-d4 i 2.c2-c4. Dlatego też, czarne grywając ten debiut, muszą dodatkowo jeszcze opanować  dwa inne debiuty, np. przy grze białych po 1.d4 do centrum dążyć do któregoś z wariantów nieprzyjętego gambitu hetmańskiego (5 partii w tym turnieju) a przy grze białych związanej z wprowadzeniem białopolowego gońca na przekątną a8-h1 dążyć do któregoś z wariantów partii katalońskiej (4 partie w tym turnieju). Przykładowy repertuar debiutowy dla czarnych po 1.d4 wykorzystujący obronę Grunfelda może wyglądać następująco: 1.d4 Sf6 2.c4 g6 3.Sc3 d5; 1.d4 Sf6 2.Sf3 d5 3.c4 e6, co ma taką zaletę, że po 1.c4 grając 1…e6 2.Sc3 d5 przechodzi się do wyżej wymienionych debiutów.

Ilekroć któraś ze stron wybierała jakiś rzadko grywany na najwyższym poziomie debiut, to partia kończyła się dla niej źle. Ze wszystkich zawodników najwięcej ryzykował  Ivanczuk i tylko raz Kramnik wybierając w ostatniej rundzie w bardzo ważnej dla niego partii obronę Pirca (1.e4 d6). Te rzadko grywane na najwyższym poziomie debiuty jak obrona Pirca, obrona francuska (1.e4 e6), gambit budapesztański (1.d4 Sf6 2.c4 e5), obrona Chigorina (1.d4 d5 2.c4 Sc6), itp. w gruncie rzeczy nie są takie złe, ale na pewnym poziomie pewnych debiutów nie powinno się grywać. Zaskakiwać siebie nawzajem w debiucie to mogą amatorzy.

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1714073 (Ivanczuk-Kramnik, obr. Pirca 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1714068 (Svidler-Ivanczuk, obr. francuska 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713630 (Aronian-Ivanczuk, gambit budapesztański 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712940 (Radjabov-Ivanczuk, obr. holenderska 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713469 (Ivanczuk-Svidler, partia szkocka 1/2)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712943 (Ivanczuk-Aronian, atak Trompowskiego, 0-1)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1713206 (Gelfand-Ivanczuk, obr. Chigorina 1/2)

Ponadto Radjabov dwukrotnie wybrał czarnymi "podejrzaną" obronę królewsko-indyjską. Przegrał w tym debiucie dwie partie. Moim zdaniem czarne w tym debiucie mają duże trudności z wyrównaniem gry.

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1712980 (Svidler-Radjabov 1-0)

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1714072 (Aronian-Radjabov 1-0)

 

Konkludując, w turnieju pretendentów partie najczęściej rozpoczynano od posunięcia 1.d4 (aż 34 na 56 partii). Większość partii po tym ruchu była rozgrywana do centrum (ok. 70%), ale w dość wielu partiach białe ambitnie wprowadzały swojego gońca na przekątną a8-h1 (30%). Po 1.e4 czarne najczęściej z dobrym rezultatem dla nich kierowały się w stronę partii hiszpańskiej (w 6 partiach w tym debiucie czarne odniosły aż 4 zwycięstwa). Po 1.d4 czarne najczęściej bo pięciokrotnie wybierały nieprzyjęty gambit hetmański (1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sc3 d5) oraz obronę Nimzowitscha (1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sc3 Gb4). Czterokrotnie była grana partia katalońska (1.d4 Sf6 2.c4 e6 3.Sf3 d5 4.g3 Ge7). Dużą popularnością cieszyła się również grana 11 razy obrona Grunfelda (1.d4 Sf6 2.c4 g6 3.Sc3 d5), którą generalnie grywa się tylko po posunięciach 1.d4 i 2.c4. Ilekroć któraś ze stron ryzykowała wybierając jakiś rzadko grywany na najwyższym poziomie debiut, np. obronę francuską (1.e4 e6), obronę Pirca (1.e4 d6), gambit budapesztański (1.d4 Sf6 2.c4 e5), itp. to partia najczęściej kończyła się dla niej porażką.

 Opracował Marcin Maciąga (http://d-artagnan.x10.mx/) specjalnie dla portalu http://zielonizielonka.info/

 

poniedziałek, 01 kwiecień 2013 18:37

Magnus Carlsen zagra o mistrzostwo świata z Anandem!

Nie mogło być inaczej! M.Carlsen jest dziś największym wygranym pomimo porażki w ostatniej rundzie turnieju kandydatów.

Nieoczekiwany zwrot wydarzeń na turnieju kandydatów w Londynie przyniosła 12 runda. Zbyt statyczną i asekuracyjną grę dotychczasowego lidera, M.Carlsena wykorzystał były mistrz świta V.Kramnik, który jak widać lepiej sobie radzi z trudami tego wyczerpującego turnieju, dotychczas jako jedyny bez porażki.

Dopiero 2 runda (w sumie 9) drugiego koła dała Magnusowi Carlsenowi samodzielne przewodnictwo w turnieju pretendentów, którego zwycięzca zagra z obecnym mistrzem świata.

Nie najgorszy występ zaliczyli zawodnicy UKS TSz Zieloni Zielonka w głównym turnieju rozgrywanym na warszawskim Bemowie. Turniej liczył rekordową liczbę, 64 zawodników a średni ranking i poziom podnieśli zawodnicy z I i II kategorią.

poniedziałek, 25 marzec 2013 09:17

Turniej o kategorie na Bemowie (marzec)

Wyniki 20-stu najlepszych zawodników z każdego turnieju:

O III i II kategorię na Bemowie

Bemowo II i III

Strona turnieja --> ikonka

 

Turniej na kategorię V i IV na Bemowie (dla bk i V kategorii)

Bemowo V i IV

Strona turnieju --> ikonka

 

sobota, 16 marzec 2013 18:24

Turniej pretendentów w Londynie

Po bezbarwnej i remisowej pierwszej rundzie turnieju pretendentów w drugiej już mieliśmy popis wspaniałych zagrań co zaowocowało dwoma rezultatywnymi wynikami. Czeka więc miłośników szachów fantastyczny, kilkunastodniowy spektakl, który możemy śledzić na stronie Fide.

poniedziałek, 11 marzec 2013 10:49

Drużynowe Mistrzostwa Mazowsza Juniorów 2014

REGULAMIN DRUŻYNOWYCH MISTRZOSTW MAZOWSZA JUNIORÓW W SZACHACH 2013/2014


1. Cele
- wyłonienie Mistrza Województwa Mazowieckiego Juniorów w Szachach oraz drużyn awansujących do II Ligi Juniorów 2014;
- popularyzacja szachów wśród dzieci i młodzieży;
- umożliwienie podwyższenia kategorii szachowych.
2. Organizatorzy
- Mazowiecki Związek Szachowy;
- Mińskie Towarzystwo Szachowe.
3. Termin i miejsce
- Zawody zostaną rozegrane w dniach 17-18 maja 2014 w Mińsku Mazowieckim w Liceum Polskiej Macierzy Szkolnej przy ul. Pięknej 7a.
4. Uczestnictwo
- Prawo uczestnictwa w rozgrywkach mają drużyny klubów zarejestrowanych w PZSzach spełniających warunki:
 posiadają licencje PZSzach;
 są zarejestrowane na terenie województwa mazowieckiego;
 mają uregulowane składki członkowskie za 2013 rok oraz nie mają zaległości finansowych wobec MZSzach;
 wpłacą startowe do zawodów;
 zawodnicy startujący w drużynie są zawodnikami danego klubu, z wyjątkiem co najwyżej jednego zawodnika, który może być wypożyczony (szczegóły dotyczące wypożyczenia określa Komunikat Organizacyjno-Finansowy 2014 PZSzach);
 zawodnicy startujący w drużynie posiadają licencję PZSzach – warunek dotyczy jedynie drużyn startujących w III lidze.
- Klub może wystawić do rozgrywek więcej niż jedną drużynę.
5. SyStem rozgrywek
- Rozgrywki drużynowe są wieloszczeblowe, rozgrywane w grupach 8-drużynowych:
 III Liga Mazowiecka Juniorów(III Liga);
 IV Liga Mazowiecka Juniorów (IV Liga);
 ….
- Kolejne grupy będą tworzone po skompletowaniu poprzednich grup. Liczność ostatniej grupy może być różna od ośmiu (szczegóły są opisane w kolejnych punktach).
- Przy tworzeniu grup drużyny będą uporządkowane według kolejności opisanej w następnym punkcie. W III lidze zagrają drużyny z numerami 1-8, w drugiej 9-16, itd.
- Kolejność drużyn:
 drużyny, które spadły z II ligi (według zajętych miejsc)
 pierwsze drużyny klubów z Drużynowych Mistrzostwa Mazowsza 2012/2013 (według zajętych miejsc)
 pierwsze drużyny pozostałych klubów uporządkowane według:
o średniego rankingu PZSzach składu podstawowego (w przypadku braku rankingu PZSzach uwzględniany jest ranking FIDE);
o średniego rankingu FIDE składu podstawowego (w przypadku braku rankingu FIDE uwzględniany jest ranking PZSzach).
o losowania
 drugie i kolejne drużyny klubów według:
o średniego rankingu PZSzach składu podstawowego (w przypadku braku rankingu PZSzach uwzględniany jest ranking FIDE);
o średniego rankingu FIDE składu podstawowego (w przypadku braku rankingu FIDE uwzględniany jest ranking PZSzach).
o losowania.
- W przypadku, gdy najniższa grupa będzie się składać z mniej niż siedmiu zespołów, dwie ostatnie grupy zostaną połączone w jedną grupę.
6. Awanse i spadki
- Do II Ligi juniorów awansują najlepsze drużyny z III Ligi. Liczba awansujących drużyn zostanie podana w Komunikacie PZSzach.
- Dwie najlepsze drużyny z pozostałych lig awansują do lig wyższych.
- Liczba drużyn spadających z danej ligi zostanie tak ustalona, aby liczba drużyn w danej lidze w kolejnym sezonie wynosiła 8.
- W przypadku rezygnacji z rozgrywek przez którąś z drużyn, bądź braku możliwości awansu z powodu regulaminu Drużynowych Mistrzostwa Mazowsza Juniorów oraz regulaminów lig centralnych, uprawnienia danej drużyny uzyskuje kolejna drużyna w rozgrywkach (przy założeniu, że pierwsza drużyna z IV ligi jest za ostatnią drużyną z III ligi, …).
7. Przepisy turniejowe
- Tempo gry: 60 minut + 2'' na każdy ruch (obowiązkowy zapis partii).
- Obowiązują aktualne przepisy gry FIDE i Kodeksu PZSzach.
- System rozgrywek w danej lidze będzie zależeć od liczności grupy:
 2-4 drużyny: system dwukołowy;
 5-8 drużyn: system kołowy;
 9-10 drużyn: system dwufazowy:
o I faza system szwajcarski 5-rundowy
o II faza system pucharowy 2-rundowy:
 I runda: mecze pomiędzy drużynami, które zajęła miejsca 1-4, 2-3,5-8, 6-7…w I fazie;
 II runda zwycięzcy meczy grają o miejsca 1-2, 5-6,….; przegrani grają o miejsca 3-4, 7-8,…
 11-12 drużyn: system dwufazowy:
o I faza: system szwajcarski 6-rundowy
o II faza: mecze o miejsca 1-2, 3-4, … pomiędzy drużynami, które zajęła w I fazie miejsca 1-2, 3-4,..
- Losowanie numerów dla grup rozgrywanych system kołowym odbędzie się bezpośrednio przed opublikowaniem Komunikatu Organizacyjnego.
- W grupach rozgrywanych systemem szwajcarskim drużyny będą uporządkowane według:
o średniego rankingu PZSzach składu podstawowego (w przypadku braku rankingu PZSzach uwzględniany jest ranking FIDE);
o średniego rankingu FIDE składu podstawowego (w przypadku braku rankingu FIDE uwzględniany jest ranking PZSzach).
o losowania.
- W turnieju rozgrywanym systemem szwajcarskim w ostatniej rundzie nie będą kojarzone drużyny z tego samego klubu. W systemie kołowym sędzia przeprowadzi sztuczne losowanie, dzięki czemu drużyny z tego samego klubu zagrają ze sobą w początkowych rundach.
- W systemie szwajcarskim kojarzenie będzie wykonywane według punktów meczowych.
8. Skład drużyny
- Drużyna składa się z zawodników w następującej kolejności szachownic:
 2 juniorów do 18 lat
 2 juniorów młodszych do 14 lat
 1 juniorka do 18 lat
 1 juniorka młodsza do 14 lat (na wszystkich szachownicach decyduje rocznik urodzenia).
- Do drużyny można zgłosić dowolną liczbę zawodników i zawodniczek rezerwowych.
- Każdy zawodnik może być zgłoszony do składu podstawowego co najwyżej jednej drużyny.
- Zawodnik ze składu podstawowego drużyny nie może być zgłoszony jako rezerwowy „niższej” drużyny z danego klubu.
- Kolejność zawodników podana w zgłoszeniu nie może ulec zmianie. Kolejność zawodników w każdym meczu musi być zgodna z kolejnością zawodników w zgłoszeniu.
- Juniorka może być zgłoszona na szachownicę juniora, ale bez prawa gry na szachownicy juniorki. Juniorka młodsza zgłoszona na szachownicy juniorki młodszej może być wystawiana w składzie na szachownicę juniorki starszej, z prawem powrotu na szachownicę juniorki młodszej, przy zachowaniu kolejności „układu drabinkowego”. Analogicznie junior młodszy może grać na szachownicy juniora z prawem powrotu na swoją szachownicę.
- Zmianę składu drużyny na mecz należy zgłosić sędziemu przed rundą. W przypadku braku zgłoszenia obowiązuje skład z rundy poprzedniej, a w przypadku I rundy skład podstawowy.
- W rozgrywkach nie mogą brać udziału zawodnicy, którzy w sezonie 2013 rozegrali co najmniej cztery partie w lidze centralnej juniorów w drużynie danego klubu. Nie dotyczy to zespołów, które zostały zdegradowane do rozgrywek wojewódzkich.
- Kapitanem drużyny może być dowolna osoba wyznaczona przez klub. Szczegółowe prawa i obowiązki kapitana drużyny powinien omówić sędzia główny podczas odprawy technicznej powołując się na przepisy zawarte w Kodeksie Szachowym.
- Każda drużyna wyznacza kierownika drużyny, który jest odpowiedzialny za sprawy organizacyjne.
- 15 minut od rozpoczęcia rundy drużyna w minimalnym składzie/zawodnik musi być obecna/y przy szachownicach/y pod rygorem oddania walkowera.
- Na nieparzystych szachownicach kolorem białym grają zawodnicy drużyny umieszczonej w kojarzeniu na pierwszej pozycji (na pozostałych szachownicach zawodnicy tej drużyny grają kolorem czarnym).
9. Organizacja zawodów
- Organizator rozgrywek wydaje Komunikat Organizacyjny zawodów najpóźniej na 12 dni przed rozpoczęciem zawodów. Komunikat powinien być umieszczony na stronie MZSzach oraz przesłany do klubów startujących w rozgrywkach.
- Komunikat organizacyjny będzie zawierać co najmniej następujące informacje:
o skład poszczególnych lig;
o szczegółowy terminarz rozgrywek;
o adres sali gry.
10. Punktacja i ocena wyników
- O kolejności drużynowej decydują:
 suma punktów meczowych (za wygrany mecz 2 pkt., za remis 1 pkt., za przegrany 0 pkt.; za walkower (–1) pkt.);
 suma (tzw. małych) punktów zdobytych przez wszystkich zawodników z drużyny w poszczególnych partiach - wygrana, wygrana walkowerem 1 punkt, remis 0,5, przegrana 0;
 wynik punktowy na pierwszej i kolejnych szachownicach;
 wyniki bezpośrednich meczów.
- Każdy zawodnik jest klasyfikowany na najniższej szachownicy, na której grał.
- Kolejność na szachownicach jest ustalana według kryteriów:
 liczba punktów zdobytych przez zawodnika (na wszystkich szachownicach);
 miejsce drużyny.
- W grupach rozgrywanych systemem szwajcarskim pauzujący otrzymują 1 punkt meczowy i 3 małe, a zgłoszeni zawodnicy po 1/2 punktu.
11. Nagrody
- W III lidze trzy najlepsze drużyny otrzymają puchary, w pozostałych ligach puchar otrzyma najlepsza drużyna.
- W każdej lidze trzech najlepszych zawodników na każdej szachownicy otrzyma medale.
- Każda drużyna otrzyma dyplom.
- W III Lidze zwycięska drużyna otrzymuje tytuł Drużynowego Mistrza Mazowsza Juniorów w Szachach.
12. Sędziowanie
- Zawody prowadzi sędzia główny klasy co najmniej pierwszej zatwierdzony przez Kolegium Sędziów MZSzach.
- Sędzia główny dobiera sobie, wedle własnego uznania, sędziów asystentów, którzy posiadają licencje sędziowskie.
- Od decyzji sędziowskiej podjętej w pierwszej instancji kapitan drużyny może odwołać się natychmiast, nie później jednak niż 30 minut po zakończeniu rundy, do drugiej instancji - sędziego głównego. Decyzje podjęte w drugiej instancji są ostateczne w czasie zawodów.
13. Zgłoszenia
- Zgłoszenia do zawodów przyjmowane będą do 30.04.2014r.
- Zgłoszenia należy wysyłać elektronicznie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript..
- Zgłoszenie musi zawierać:
 nazwę klubu;
 numer drużyny klubu (jeżeli klub wystawia więcej niż jedną drużynę);
 imię i nazwisko oraz dane kontaktowe (email oraz telefon) kierownika drużyny;
 imię i nazwisko kapitana drużyny
 listę zawodników składu podstawowego;
 listę zawodników rezerwowych.
14. Finansowanie
- Wpisowe do turnieju wynosi 150 zł. Za drugą i kolejne drużyny klub płaci wpisowe w wysokości 100 zł.
- Wpisowe należy przelać na konto Mińskiego Towarzystwa Szachowego: 28 2030 0045 1110 0000 0278 4180 do dnia 30.04.2014r.
15. Postanowienia końcowe
- Za zdolność zawodników do startu odpowiada klub.
- Zawodnicy w czasie zawodów przebywają pod opieką osoby dorosłej wyznaczonej przez klub.
- Uczestnicy zgadzają na publikację niezbędnych danych w Centralnym Rejestrze PZSzach.
- Zawodnikom nie wolno podejmować działań przyczyniających się do złej reputacji gry w szachy.
- Do ustalania średniego rankingu drużyny brany będzie ranking zawodników na dzień 1.05.2014 (PZSzach oraz Elo).
Załączniki:
1. wzór zgłoszenia drużyny.
Zgłoszenie drużyny do Drużynowych Mistrzostw Mazowsza Juniorów 2013/2014

zgłoszenie
Skład podstawowy:

zgłoszenie 3
Zawodnicy rezerwowi zgłaszani kolejno według listy powyżej.

Praga Południe była ostatnią dzielnicą, która wyłoniła kolejne trzy drużyny do finału prawobrzeżnej Warszawy. Dziś dołączyły drużyny ze szkół podstawowych nr 72 i 312 oraz drużyna (mix) składająca się z zawodników, którzy nie grali w drużynach awansujących bezpośrednio ale reprezentowali równie wysoki poziom.

 

V Otwarte Mistrzostwa SP321 w szachach szybkich (2003 i młodsi) FIDE

strona turnieju  --> ikonka

 

V Otwarte Mistrzostwa SP 321 na Bemowie dla dzieci urodzonych w 2008 r. i mł.

strona turnieju --> ikonka

 

 

 

   zaprzyjaźnione firmy

JS Facebook Likebox Slider

SZACHY W SZKOŁACH

SZKOLENIE

SZACHY W SZKOŁACH

przedszkolaki grają w szachy

szachy w szkole

jak zostać arcymistrzem

szachy popudzają wyobraźnie i aktywność twórczą

rozwiązywanie zadań szachowych

szachy jako przedmiot obowiązkowy w szkole

 

 

TECHNIKA GRY / FIGURY

TECHNIKA GRY

FIGURY

debiuty

Król

strategia szachowa

wieża

gra środkowa

skoczek

końcówki szachowe

goniec

atak na króla

Hetman

atak i gra pozycyjna

pion

mat gońcem i skoczkiem